Het begin van de Regio Zuid Fotogalerij

De site was nog niet eens officieel aangemeld of Peter Ibes reageerde al en zond foto's voor onze galerij. Zo snel had ik het niet verwacht, maar wie A zegt moet ook B durven zeggen. Deze staan er dus op, maar ook een foto van Ton Meijer en wat werk van John van Dinter, Harry Geurts, Melchior Kremers en Mario Wens op deze pagina.
Fairchild C-119 Flying Boxcar (1:72)
Kit van Italeri, gebouwd door Ton Meijer uit Nijmegen. Het model stamt ongeveer uit 1993 en is gebouwd als Belgische kist bij wijze van hommage aan de C-119's die vroeger op de maandag voor de Nijmeegse Vierdaagse para's afwierpen boven de Ooy-polder ten noord-oosten van de stad. Ton keek daarnaar vanaf de stuwwal aan de rand van de polder. In die dagen deed men nog niet moeilijk over laagvliegen: vanaf de stuwwal keek je bij de eerste passage over de polderbovenop de vliegtuigen, zo laag vloog men! Echte kerels waren het, die para's. Onder luid applaus van de bevolking liepen ze na hun sprong vanuit de polder buiten de stad naar de luchtmachtkazerne.

Henschel Hs 123 (1:72)
Dit model van een Henschel 123 van het Condor Legion in de Spaanse Burgeroorlog, gebouwd door John van Dinter uit Roermond, was in juli 1993 het slachtoffer van een pijnlijk ongeval. tijdens een show in Groesbeek leunde een bezoeker met zijn volle gewicht tegen een glasplaat in de afscheiding. De plaat schoot los en kwam vol bovenop het diorama terecht. De ravage ravage was enorm, maar de schade kon in een aantal weken puzzelen en zweten gelukkig hersteld worden.


Camion Blindado CNT-UGT (1:72)
De gepantserde vrachtauto was een vrijwel nutteloos maar daarom niet minder populair wapen in de beginfase van de Spaanse Burgeroorlog. Deze 'pantserwagen' van de linkse milities UGT & CNT werd door Mario Wens gebouwd rond 1985, en door John van Dinter in een diorama geplaatst. De kerk op de achtergrond is in dat diorama in gebruik als Casa del Pueblo (huis van het volk).

Horch 901 Typ Efm (1:72)
Voluit een mittlere geländegängige Einheits-Personen-Kraftwagen (4 x 4) Horch 901 Typ Efm (Kfz.15), een door Mario Wens in 1985 gebouwd model (geheel scratchbuilt) voor AL.BY France, die het helaas nooit in productie heeft genomen.

Loire 46 (1:72)
Een diorama uit 1990 van Mario Wens uit Nijmegen. Het model is een kopie van een massieve resin-kit uit Tsjechië, waardoor de romp in twee holle delen kon worden afgegoten. Een geheel nieuwe Gnome-Rhone K14 werd gebouwd, alsmede een kar met persluchtfles en een kantoor met interieur (niet zichtbaar op deze foto). De wervingsposter aan de muur is een correcte Spaanse, die fotografisch verkleind is.

C.R.D.A Cant Z.501 'Gabbiano' (1:72)
Een diorama uit 1985 van Mario Wens uit Nijmegen. Het model is uit de tijd dat Italeri nog Italaerei heette. De waterplaat is een helaas zeldzaam geworden plaat van Imai, bedoeld voor schepen in schaal 1:700. De 'pleisters' zorgen vaak voor hilariteit, maar zijn in werkelijkheid doeken die door de Italianen over de bewegende delen en ruiten van hun in zeewater drijvende reddingsvliegtuigen gespannen werden, om de zoutaanslag te beperken.

Morris C9/B AA Carrier (1:35)
Voluit een Carrier, SP, 4 x 4, 40-mm AA (Bofors), Morris-Commercial C9/B. Een volledig scrachtbuilt model van Melchior Kremers uit Nijmegen, een Twenot-lid dat regelmatig Regio Zuid bezoekt als de regiodagen in de buurt zijn. Er zit 2000 uur bouwwerk in het model (o.a. zelf uitgevoerd foto-etswerk) en enige jaren (!) vooronderzoek. Het model won - niet verwonderlijk - een eerste prijs op het prestigieuse Concours de Saumur in Frankrijk in 1997.

M25 Tank Transporter 'Dragon Wagon' (1:72)
Eveneens een scratchbuilt model, nu van Harry Geurts uit Nijmegen (inmiddels Oss). De combinatie bestaat uit een Truck, 12-ton, 6 x 6, Tractor, M26 (Pacific) en een Semi-trailer, 40-ton, M15 (Fruehauf). Net als Melchior is Harry een Twenot-gast; net als Melchior's Morris werd dit model grotendeels aan de hand van de orginele handboeken gebouwd; net als Melchior won Harry in Saumur een verdiende eerste plaats.

terug naar het begin van Polleke.
terug naar het begin van deze pagina.