bij Zweefvliegvereniging GLC Illustrious
Voor deze regiodag hadden Gerard Boersen en Paul van Besouw een zeer bijzondere locatie voor ons geregeld: het clubhuis van Zweefvliegvereniging GLC Illustrious, pal naast vliegbasis Gilze-Rijen van waar de vereniging vliegt. Nou heeft een "gewone" vereniging een zaaltje achter het plaatselijke cafe als clubhuis, of misschien als ze rijk en groot zijn een eigen bescheiden gebouwtje, maar daar kom je voor een zweefvliegclub niet mee klaar. Het personengedeelte van het clubcomplex is de zijvleugel van de enig overgeblevene van oorsprongkelijk twaalf Duitse hangaars, uiteraard in de jaren naar moderne standaarden heringericht. Het is een ruimte met duidelijke sporen van een lange traditie; aan de muren hangen stukken van vorige inrichtingen, souveniers (of voor de minder correcten onder ons, buit) van bezoeken aan clubs in vele landen, en zelfs modellen van vliegtuigen.
De rest van de hangaar doet waar hij al dik zeventig jaar goed in is, onderdak bieden aan het vliegend en rollend materieel van zijn eigenaars, in dit geval een flinke collectie zwevers, van state-of-the-art tot vliegende museumstukken, en een joekel van een lierwagen, gebouwd door een bedrijf uit de buurt. In de naastliggende loods woont nog zo'n gevaarte, deze uitgevoerd als aanhanger, en voor een habbekrats gekocht van de Britse Air Cadets, die ze tot hun latere spijt inruilden voor een politiek wenselijker product. De vereniging heeft ook nog een gebouw met een complete werkplaats, waar de vliegtuigen onderhouden worden. Vliegtuigjes bouwen, schaal 1:1, en met natuurwetten als genadeloze jurie van het resultaat...
Over vliegtuigjes bouwen gesproken, daar kwamen we eigenlijk toch wel een beetje voor..
Een aantal modellen is hier vaste bewoner, waaronder een zeer fraaie scratchbuild van een oud model zwever. De gastheren hadden ook flink uitgepakt op de tafel. Gerard had vignettes staan van een B-25 (uiteraard de Duke of Brabant), een Do-228, een Piper Cub met Blanic zwever aan de haak, en een werkplaats van de basis met een S-11 in onderhoud. Waar normale stervelingen het moeten doen met foto's, was deze uiteraard gebouwd op basis van directe waarnemingen net om de hoek. Paul had losse vliegtuigen op tafel staan, een Ask-21 zwever, een C-119, Twin Mustang, een Friendship en een Beaver, op enige afstand uit het wandrek gezelschap gehouden door een hele oude B-29 en USS Los Angeles.
Geert had een paar fraaie resultaten uit de Paris-Dakar group builds bij zich, uit de vroege jaren van die race. Een Land Rover van de eerste race, in min of meer normale staat zonder alle speciale fratsen waar tegenwoordig mee gereden wordt, en een Porsche uit 85 of 86, ook nog min of meer recht van de band. Maarten van Ginkel had een hele ouwe Revell Draken bij zich, en Arie is nog steeds bezig een mengsel van twee Chinooks onherkenbaar te verbeteren. Daarnaast doet hij tegenwoordig aan decal ontwerp, uiteraard voor Nederlandse toestellen. Ik had zelf een 1/20 Japans meisje bij me, dat, zoals het toeristen betaamd, met de plaatselijke scenery op de foto moest, in dit geval het enorme beeld van iets wat een "Polleke" heet daar bij die rare buitenlanders..
Behalve op een tafel gebouwde modellen, werden we ook nog getrakteerd op een tafel ongebouwde dozen, met het super verleidelijke woord "gratis" er op. Het mag geen verassing zijn dat drie kwart van die tafel met de diverse lieden als buit mee naar huis ging..
Aan alle leden van de zweefvliegclub: Dank jullie voor het ter beschikking stellen van de ruimte, en in het bijzonder Gerard en Paul voor de organisatie en de rondleiding met annecdotes.
terug naar het begin van Polleke.
naar de AGENDA.