bij Maarten van Ginkel
Deze keer hadden we een wel zeer multifunctionele bijeenkomst. Niet alleen de regiodag van onze regio, maar tegelijk ook de bijeenkomst van SIG Spanje, en als bonus de verjaardag van onze gastheer Maarten. Genoeg te doen dus.
Voor de verjaardag was uiteraard een bescheiden complot opgezet, en met de opbrengst van de collectebus was Godfried boodschappen gaan doen. Maarten houdt van wat de meeste bouwers vreemde vogels zullen vinden, zoals de Oostenrijks-Hongaarse marine, en daar was een leuk tweedekkertje van gevonden (ik ben een van die mensen die dit vreemde vogels vindt, dus eventuele sterke verhalen over het toestel moet ik schuldig blijven). Godfried nogmaals bedankt voor de inspanning, Maarten nogmaals gefeliciteerd en veel plezier met de Phönix.
Maarten had in de gang een rek staan met kits die op zoek waren naar een nieuwe eigenaar, maar hij was al vrij snel niet meer de enige die daar plastic had liggen, en er wisselde inderdaad een en ander van eigenaar op de 'markt'. Het is me met enige moeite toch gelukt om met minder naar huis te gaan dan ik gekomen was.
Uiteraard stond er ook en hele stapel in aanbouw of gebouwd plastic op de tafels (meervoud, en dat was nodig). Ondanks menige gedeelde bijeenkomst slaag ik er nog steeds niet in voldoende nauwkeurig onderscheid te maken tussen Spaanse burgeroorlog, en de rest van de aanloop en begin van de tweede wereldoorlog, dus ik ga alles hier maar op één hoop gooien.
Arie had, niet geheel onverwacht, weer wat filmsterren bij zich, in de vorm van een Spitfire IX
en een Buchon, die beide met groot enthousiasme maar beperkt historisch besef meegedaan hebben
aan "The Battle of Britain" (de Buchon heeft zelfs bijgebeund als Hurricane..). Daarnaast nog
een paar voertuigen, voor zover ik weet wel historisch correct, maar eentje toch wel in aparte
markeringen: een Duitse halftrack die door de Guards division aan de Frans-Belgische grens
buitgemaakt werdt, en uiteindelijk in september 44 in Grave beland is.
Peter had de gebruikelijk luchtvloot van de SIG bij zich, waar deze keer een Russische
Mitchell tussen geslopen was, en een nog ongebouwde bommenwerper conversie van de Ju-52.
Godfried had zijn Viggen meegebracht, en Nico een Stösser, Stuka en Be2C. Ik zelf
had een paar Huzaren op tafel staan.
Van de gastheer zelf stond een fraaie collectie op tafel, twee Stuka's, en B2 met slang en
een K met Zvezda grondpersoneel, twee Storchs, de heel traditionele Afrika Korps, en een
Vietnamese met zeer hypnotiserende roundels, een P-43 Lancer, en een YP-37 van Rarebits.
Ik weet niet hoe de rest van het gezelschap daar over dacht, maar wat mij betreft waren de
toppers van het gebouwde spul de twee van Jan, een Jeannine "Stahltaube" en een
Otto Doppeldecker. Vliegtuigen waar ik nog nooit van gehoord had, en die ondanks dat ze
op basis van kits gemaakt waren, een enorme hoeveelheid scratchbuild gevraagd moeten hebben,
als was het alleen maar al die bespanning.
Op het scheiden van de markt bleek dat we wel héél enthousiast op de Leuke Dingen Dag aan het reageren waren; van zowel Zuid als Zuid-West waren we bezig een groep bijeen te verzamelen. Op zich alleen maar goed natuurlijk, maar we besloten toch maar de krachten te bundelen.
Rob van Riel
terug naar het begin van Polleke.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.