bij Ron Brown
Na een korte, heftig ziekbed maar langere herstelperiode was Ron Brown op tijd weer fit om ons in
Mook met zijn Angelique te verwelkomen. En fit was ie, want hij had twee flinke partytenten opgezet
waaronder de meegebrachte modellen en hun transporteurs goed konden toeven. Enkele van zijn diorama’s
van pakweg een meter in ’t vierkant waren de ondergrond voor een aantal F16’s in een bijzondere
handgeschilderde Deense, Amerikaanse, Noorse, Belgische, Spaanse en Nederlandse kleurschakering.
Wat later op de dag rees een groot probleem voor de startbaanmeester. Heimen Brons vloog deze Ju 52
met drijvers (!) en de Blackburn Skua in en parkeerde wild op de landingsbaan waarna in allerijl een
crash werd voorkomen door een nuchtere parkeerwachter. Het liep dus met een sisser af. Het bouwen van
de Ju 52 was een uitdagende klus voor Heimen, evenals het beschilderen. Overigens draait hetzelfde
basismodel van de Ju52 al jaren mee in collecties van Revell en Italeri.
De diorama’s hadden veel belangstelling. Niet alleen van de modelbouwers, deze waren in voldoende
aantallen aanwezig, ook de directe woonomgeving wist de achtertuin te vinden. Het was niet alleen
de regiodag des IPMS Zuid ook een Open dag met als gevolg dat het gezellig druk werd. Eén dezer
bezoekers vond dat onze hobby niet zomaar een hobby was maar eerder een sport op zich. Dat wisten
we nog niet! Wellicht als we de 1000m modelbouwtafels met de aankomende ESM 2015 dat het een (inter)nationale
sport gaat worden. Dus als er regio zuid-leden zijn die gezamenlijk een tafel goed kunnen vullen laat het
mij (en de ESM) op tijd weten! Dit gezegd hebbende was de catering ook flink aan ’t rondvliegen met
broodjes en soep. Wie het allemaal op kon was sportman/vrouw van de dag.
De meegebrachte modellen waren heel divers, af, niet af, verschillend van schaal en luchtaardig of
level maaiveld. Met de laatste bedoel ik legervoertuigen zoals de tot troepentransporteur omgebouwde
Sherman van Arie Vos. Luchtaardig was de F16 block 52a van Singapore AF. Echt heel fraai met weinig
herkenbare maar aanwezige decals!
Een ‘Oldie’ bracht Mario Wens mee: de Good Year ‘Blimp’. Normaliter met verlichting er in maar vandaag
miste de Zeppeling net de nodige spanning. Als je Mario kan verder helpen zoek dan even contact met hem.
Niet minder oud was deze Blackburn ‘Airedale’ van Maarten van Ginkel. Een experiment of de Engelse
marine met eendekkers kon vliegen. Naar aanleiding van de bijzondere vliegeigenschappen of omdat ze
er niets in zagen vlogen de Engelsen liever nog twintig jaar door met vertrouwde tweedekkers zoals
de Gloster Gladiator. Deze schaalexemplaren van Ron ogen ook betrouwbaar al vliegen ze niet.
Enige jaren later verschenen deze nieuwe Gloster’s Meteor’s, die Rob van Riel gebouwd heeft uit anderhalve
vacuvorm en een injectiemodel en fraai afwerkte. Zeer vermoedelijk zouden ze het afgelegd hebben bij
een confrontatie met de Me 262’s, toch hebben ze een decennia het beeld in Europa bepaald. Het prototype
en deze twee versie zijn herkenbare verwanten.
Deze keer liet Gerard van de Steen zijn fysieke modelbouwbijdrage zien. De Corsair F4U4 naderde de finish
evenals de Grumman Wildcat in exotische tinten als bij Operatie Torch in het Middellandse zeegebied anno
1942/43. Gerard werkt veel met HobbyBoss-modellen.
Mijn eigen bijdrage bestond dit maal uit de naar een Mk. II omgebouwde Trumpeteer Swordfish, weer een
beetje verder af en een Spitfire Mk 1a 1/48, die Rob toevalligerwijs in 1/72 had meegebracht. De
registraties verschillen evenals de camouflagekleuren. Het blijft ook qua verven nog steeds experimenteren.
Tenslotte had ik een Panavia Tornado IDS welke jubileumkleuren moest krijgen. Moest ik het wel op het goede
type Tornado aanbrengen. Dat was mij nog niet opgevallen! Goed dat je ook modellen meeneemt die niet af zijn.
Dus modelbouwers: meenemen die kisten en dozen. Je krijgt dan weer tips …… en een setje decals om dan de
volgende keer beter te kunnen scoren, met dank aan Rob deze keer.
Godfried heeft ook niet achterover geleund en wist zijn Martin Marylands van net aangeklede bemanning te
voorzien. Na beglazing en wat kieren te hebben gedicht beloven dit mooie modellen te worden.
In dit relaas is ook de presidentiële exotische helikopter ‘United States Of America’ gebouwd door Ton Meijer.
Hoewel nog niet af zal dit model in zijn museum R-Evolution nieuwsgierige ogen naar zich toe trekken, net als
hier bij Ron’s regiomiddag.
Een deel van Ron’s collectie was buiten op de tafel aanwezig en bood een leuk contrast met al het andere door
de kleine schaal diorama’s. Ook in het klein en simpele kun je resultaat bereiken. Voor tips kijk maar eens
op de IPMS-site of de laatste MIP’s. Daarnaast is een blik in Ron’s beide ‘hangars’ nog steeds de moeite waard!
Angelique en Ron, bedankt namens allen voor de uitbundige gastvrijheid.
Hans
terug naar het begin van Polleke.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.