bij Willem Hölscher
Beuningen ligt voor mij naast de deur. Toch werd het nog een spannende obstakelkoers om bij Willem en Betty te komen. De gemeente Beuningen legt namelijk niet één, maar twee parallel lopende snelfietsroutes aan. Resultaat: overal opgebroken wegen. Het wirwar van Beuningse woonerven was hiermee volstrekt onoverzichtelijk geworden.
De meeste leden van zuid hebben blijkbaar een beter richtinggevoel, want een stuk of twintig hadden wel de weg gevonden. De showtafel kwam vol te staan met een afwisselende mix.
Eén van de eerste bezoekers was Rien, die een set oude Airfix automodellen neerzette. Een Vauxhall Prince Henri, een oude Alfa Romeo en ook de inmiddels al klassieke Dune Buggy en Reliant Bond Bug. Ik hoorde nu pas dat dat ding niets met James Bond te maken heeft. Rien had ook moderner spul, een kleurrijke Airabonita (soort P 38 Airacobra maar dan voor de Amerikaanse marine), een Wildcat van Hobby Boss en een Koolhoven 58 van Azur.
Arie Vos had een Hobbyboss F-5 E omgebouwd naar een Singaporese F-5S. Zoals gebruikelijk had hij geen half werk geleverd: eigenbouw resin cockpit, andere neus en allerlei tweaks aan staartvlakken en antennes. Singapore gaat blijkbaar ook JSF's kopen. Het eilandje van 25 bij 35 kilometer koopt er 45.
Rob van Riel had een Belgische Sabena Dakota mee. Dit is de originele Esci uitgave. Met de originele decals, die het na al die tijd niet meer zo goed deden. Rob had op het laatste moment nog een en ander zelf bij moeten printen. De Typhoon in Japanse kleuren was gemaakt voor een project op de Unofficial Airfix Modellers Forum site, een gezellige bouwsite waar ze de lichtere kant van de hobby kunnen waarderen. Mario vertelde dat de term unofficial aan de sitenaam toegevoegd was omdat de advocaten van de toenmalige eigenaar bezwaar maakten tegen gratis reclame voor Airfix. Met Hornby aan het roer gaat dat gelukkig beter. Rob had ook 1/32 Napoleontische figuren van Victrix mee, maar daar was hij niet over te spreken. Mooi gedetailleerd op het eerste gezicht, maar uiteindelijk vol onnauwkeurigheden en pasfouten. Gelukkig was er iemand aanwezig die ze voor de vuilnisbak wilde behoeden. De decals van DP Caspar, van vergeten campagnes, konden de kritiek wel doorstaan. Hij had Fall Grun, (de door Chamberlain vermeden start van de tweede wereldoorlog in 1938) mee.
Godfried had voor een Noord-Afrikaans thema gekozen met de "Otto" Kubelwagen en de Volkswagen. Leon had naamgeving als thema genomen en een blank-metalen Italeri P-47 Thunderbolt en een mooie Hasegawa Thunderbolt II A-10 in lizard scheme meegenomen. Hans had een 1/48 Spitfire mee, die ondanks de grote schaal dit keer in de schaduw werd gesteld door de 1/32 Spit die Wim Goossen mee had genomen. Zijn toestellen namen sowieso wat ruimte in want hij had ook een 1/32 Mustang en een 1/48 Lynx en Dauntless meegenomen. De allergrootste kit moet hij nog maken; een 1/32 Flying Fortress B17 van HK Models, een gigantisch bakbeest dat met muursteun geleverd wordt.
Mario had veel mooi nieuw plastic mee, waaronder de schitterende resupply-set van Airfix en ook een LAGAB GR8 Doryphore van VAMI models. Een Doryphore is een Colorado kever. Het toestel is een Belgische "multiplace de combat" uit de dertiger jaren, waar de Spaanse Republiek nog een bod op gedaan heeft. Waarom iemand ooit een oorlogsvliegtuig naar een Coloradokever genoemd heeft?
Naast de showtafel was er natuurlijk leesvoer, wat handel, koffie, fris, soep en frikadellen en heel veel gespreksstof. We zijn zelfs serieus bij elkaar gaan zitten om een gemeenschappelijk project van IPMS zuid voor volgend jaar te plannen, toch wel een unicum voor onze regio.
Ik heb met Rob zitten brainstormen hoe we onze hobby wat laagdrempeliger voor de jeugd kunnen maken. Een SIG jeugd zit er niet in, maar we kunnen in ieder geval beginnen met wat specifieke informatie voor beginners te bundelen en goed vindbaar op de site te zetten. Daar hoort ook een lijstje bij van de winkels die nu nog modellen en bouwbenodigheden in Zuid verkopen.
Tussendoor heb ik het coördinatorschap inclusief vlag en archief overgedragen aan Hans Oostendorp. Na zes jaar is het goed als er wat verandering in komt. Stukjes blijf ik natuurlijk wel schrijven, maar dat spreekt voor zich, anders zouden jullie dit niet lezen.
Willem en Betty, hartstikke bedankt voor de gastvrije ontvangst en de gezellige dag,
Maarten van Ginkel
terug naar het begin van Polleke.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.