bij Peter Everard in Beek
Beek, zondag 27 februari 2011. Bij Peter Everard staat de tafel vol met een boeiend allegaartje. De gastheer heeft zelf twee oude Frog modellen uit de kast gehaald. De ene een tot doelsleper verbouwde Skua met zwart gele beschildering. De andere een Westland Wyvern, ook met geel-zwarte markeringen. Deze zijn van operiation musketeer, de Frans-Britse aanval op het Suez –kanaal in 1956.
Arie Vos heeft een van zijn mooie F16’s meegenomen met gedetailleerd ingerichte cockpit en zelf vervaardigde resin luchtinlaten, beschilderd in een jubileumschema. Daarnaast had hij een Apache helikopter met de nodige uitbreidingssets op de motoren en de neus bij zich. Deze krijgt de mooie tijger-beschildering van een demonstratietoestel.Als laatste had hij een Nederlandse Spitfire mark XIV, en een kunsthars Hammerhead model uit de SF serie “Space, above and beyond” mee.
Mario Wens heeft weer een ander uiterste van de modelbouw
opgezocht met zijn prijswinnende “generaal” vliegende tram en een Fiat 2000 tank. Dit monster met
halfronde koepel lijkt ook zo uit de strip weggelopen te zijn, maar heeft toch echt door de straten van Tripoli
gereden. Het is vermoedelijk het enige wapenfeit van dit bakbeest.
Ook had Mario een uitstalling staan van wat op het eerste gezicht een zombievoertuig leek. Een kleine
rupstrekker met bestuurder en zes manschappen, allen zonder hoofd en met een gat in hun romp. De hoofden had de
koppensneller aan een losse graat zitten, KNIL soldaten, sommige met de junglehoed, anderen met de kenmerkende
helm. Dit waren proefmodellen van een serie die Giesbers binnenkort uitbrengt. Het trekkertje staat in ronbeek,
dit was een uitgeprinte versie. Ook die komt als model uit.
Verder had Mario een aanwinst van zijn museum bij
zich. Een vliegtuig uit de serie “incredible flying machines” van Revell uit het einde van
de jaren zestig. Het gaat hier om Lucky Pierre van Dave Deals. Zie:
website over de modellen van Dave Deals
Jan Maas, sinds kort lid en weer aan het bouwen, heeft een drietal 1/48 modellen meegenomen; een Mustang, een Meteor Mk1 met gedetailleerde motor en een Deense F86D. Onderweg was de mustang een wiel verloren, maar dat kon gelukkig snel hersteld worden.
Ik heb zelf een klassieke Heller Airacobra en een klein dioramaatje van een Franse Lorraine uit mei 1940 meegenomen. Voor de verandering had ik ook een resin kit bij me, een A-9 cruiser tank die aan het begin van de oorlog in Frankrijk en in de woestijn is ingezet.
John van Dinter tenslotte, heeft een stevige voorraad tijdschriften en documentatie ter overname
meegenomen.
Daar was een hoop inspiratie in te vinden, bijvoorbeeld een DC 2 ½, een Chinese DC-3 met de
vleugel en de motor van een DC-2. Het geheel natuurlijk opgesierd met uitgebreide Chinese opschriften
(vermoedelijk spreuken om het toestel in de lucht te houden). Die wil ik zeker maken (maar eerst een
C-47 met Frans-Vietnameese opschriften).
Ziedaar de hardware van een
regiobijeenkomst van IPMS zuid. Aangevuld met koffie, cake en broodjes van de gastheer
voldoende aanleiding om een middag lang te praten over modelbouw en bouwtechnieken, maar vooral
ook steeds op andere onderwerpen uit te komen, van de vliegtuigen van de Negus in
Ethiopië, tot het hoe en waarom van oefeningen in La Courtine naar de effecten van de slag
in het Teutoburgerwoud in het begin van de jaartelling en de taalgrenzen die daardoor
geconsolideerd werden.
Peter, bedankt voor een aangename en inspirerende middag,
Maarten van Ginkel
Verslag: Maarten van Ginkel
Foto’s: Maarten van Ginkel en Mario Wens
klik hier om de sfeerfoto's te bekijken
klik hier om de modellenfoto's te bekijken
terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2011.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.