Verslag van de regiobijeenkomst op 26 april

bij Maarten van Ginkel in Nijmegen

Ongeveer twintig mensen bezochten de bijeenkomst, die dit keer bij mij thuis was. De showtafel was flink gevuld met onder andere een viertal diorama’s van John van Dinter, die hij eerder dit jaar met de SIG Spanje in Hoboken tentoongesteld had.
Op één van de diorama’s zien we een monteur bezig met het installeren van een rugmitrailleur op een Spaanse Ford Trimotor. Het is hem aan te zien dat hij er niet uit komt. Dat is historisch juist, want uiteindelijk heeft het toestel zonder rugkoepel als geïmproviseerde bommenwerper dienst gedaan.
Een Messerschmitt 35a (van de republikeinen) en een Messerschmitt 108 van de Nationalisten vormden een typisch paar. Verder stond er een Henschel Hs 123 “Angelito” met supergedetailleerde motor. Dat model heeft nogal een geschiedenis in zuid, maar dat verhaal is op de SIG Spanje-pagina van Cyberpolleke terug te vinden.

Hans Oostendorp had weer, net als verleden jaar, zijn kolossale Junkers-52 meegenomen, maar dit keer is het model af. Het is indrukwekkend groot geworden. Door de vele open luiken is het interieur goed te bewonderen.
Ook Ton Meijer van het vliegtuigmuseum had Junkers meegenomen, zijn toestellen waren respectievelijk een Zwitserse driemotorige G-24 en een eenmorige F-24 in Weimar kleuren. De modellen zijn van VEB Plasticart, een Oost-Duits merk, waarvan Revell de meeste mallen heeft overgenomen.

Heimen Brons kwam met andere Henschel, de HS 129 van Tamiya en een kleine 1/48 Candeese Chevrolet C-15, die hij in zijn jeugd tijdens de bevrijding bij hem thuis nog op het erf heeft zien staan. Grappig genoeg had Collin Campbell dezelfde C-15 mee, maar dan als 1/72 model. IBG heeft er een dusdanig grote doos omheen gedaan, dat die beter bij het 1/48 model van Heimen paste. Ook had Colin één van de grotere MIL-helicopters van Revell in aanbouw mee.
Van buiten de regio hadden we Henk de Jong op bezoek, die weer een leuke verzameling eenmotorigen neerzette, waaronder een “Amerikaanse” Fairey Fulmar van de FAA, een echte Amerikaanse Spit, een Hellcat van een Nederlandse vlieger, een P-40 met schedel in plaats van haaiebek en twee Thunderbolts, waarvan er een geen model, maar een die-cast was. Die was zo goed gemaakt en bijgeschilderd dat dit niet opviel.

Mario Wens is weer een stuk verder met zijn archeologisch onderzoek naar de oertijd van Humbrol verven. De kleine blikjes werden oorspronkelijk gemaakt om bij scooters en fietsen de lak bij te werken. Een halve eeuw geleden ontdekten modelbouwers dat die lak ook bruikbaar was voor modellen, waarna Humbrol het kleurengamma aanpaste en begon te experimenteren met snellere droogtijden. Mario heeft nu een kleurencatalogus gereconstrueerd van de oorspronkelijke kleuren voor de NSU, Normans, Lambretta's en Capitans die toen rondreden.

Rob van Riel verraste iedereen met zijn één op één exemplaar van een werkende handboog, ook een mooi stuk werk.
Ik had zelf een doorsnede van het type vliegtuigen wat ik leuk vind neergezet; een DH-5 van Merlin, een Canadese Tiger Moth, een Spaanse Fiat Cr-32, een Morane 225 van de Aeronavale en een Polikarpov I-153 in wintercamouflage. Allemaal oudjes, de meeste uit de dertiger jaren, mijn favoriete periode.

Dat neemt niet weg dat de allermooiste splintercamouflage die ooit heeft gevlogen op een straaljager zit.

Aviodome Viggen
voorkant romp
detail splinter
staart
Ik was onlangs op het Aviodome en nam deze foto's van de Viggen die daar buiten staat. De manier waarop de verschillende kleuren verweren, zodat duidelijk wordt welke kleur waar onder zit, de vele tinten grasgroen, de vlekken en strepen in de kleurvlakken. Heerlijk! Als iemand van het Aviodome dit leest: restaureer dit vliegtuig a.j.b. nooooit met een frisse laag verf!
Ooit wil ik dit nabouwen. Gelukkig maakt Kenny Loup uit Louisiana maskers voor de camouflage. Toen ik zijn website op de regiodag wilde laten zien, bleek hij echter geëvacueerd te zijn voor de orkanen Rita en Ike.

Zoals gebruikelijk was er ook veel leesvoer meegenomen, de meeste aandacht ging, zoals te verwachten, uit naar “the vintage years of Airfix boxart” van Roy Cross. Voor de meesten 128 pagina’s jeugdsentiment. Er zijn een hoop mensen die het daar niet bij laten. Per 1 mei is er een door Airfix gesponsorde Group Build Site geopend op Hyperscale, waar bouwverslagen van de oude en nieuwe Airfix modellen gepubliceerd worden.

Bij regio zuid zijn veel stripliefhebbers aangesloten. Aangezien ik vooral veel fans van “de Generaal” en “Joris P.K.” verwachtte, had ik flink wat krentenbollen ingeslagen, maar uiteindelijk vonden de broodjes en soep meer aftrek.

De volgende regiodag is op zondag 17 mei, bij Maarten en Vera Huiskamp in Helmond.

Tot dan,

Maarten van Ginkel

Foto’s: Maarten van Ginkel.

- klik hier voor meer informatie over Junkers vliegtuigen

- klik hier voor meer informatie over VEB Plasticart

- klik hier voor de site van Gator Masks

- klik hier voor de groepsbouwsite van Airfix op hyperscale

klik hier om de sfeerfoto's te bekijken
klik hier om de modellen te bekijken

terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2009.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.