Verslag van de nieuwjaarsbijeenkomst op 11 januari

bij Coen van Flash Aviation in Eindhoven.

Geen mooiere plek voor een nieuwjaarsbijeenkomst dan een modelbouwwinkel vol vliegtuigonderdelen. Flash is al jaren de ideale plek om elkaar na de feestdagen te ontmoeten en het nieuwe jaar te starten met een goed boek of een leuke nieuwe kist.

Coen had gezorgd voor broodjes en champagne en plek gemaakt door een schietstoel en een flipperkast uit de winkel te halen.
De winkel stond al snel lekker vol met modelbouwers, niet alleen uit zuid, maar ook van verder. Ik hoorde warempel zelfs mensen over goede voornemens praten zoals “meer scratch gaan bouwen” en “überhaupt weer gaan bouwen”.
Als extra verassing was er net een grote collectie dozen en decals binnengekomen waar veel jeugdsentiment in te vinden was.
Natuurlijk waren er ook gebouwde modellen:

Mario Wens heeft niet een alleen een enorme Airfix-verzameling, maar ook een grote collectie gerelateerde zaken. Naast winkelposters, kalenders en verpakkingen hoort daar natuurlijk ook verf bij. Hij is momenteel bezig zijn verzameling oude Humbrol verven aan te vullen. Humbrol maakte vroeger verf voor motoren en brommers. De kleine potjes waren oorspronkelijk voor reparaties bedoeld, maar bleken al snel uitstekend geschikt voor modelbouwers. Mario heeft een uitstalling van verschillende verftypen in stijl gemaakt.
Tot de topstukken behoren de originele in-een-uur-droog potjes uit de eind vijftiger jaren. Veel van deze oude verf blijkt nog steeds bruikbaar te zijn. En de geur brengt je direct terug naar vroeger. Mensen die inmiddels op acryl overgestapt zijn kunnen hun oude potjes Humbrol aan Mario doneren.

Godfried Schreijvens is na zijn verhuizing weer klaar voor de modelbouw. Om in de stemming te komen had hij twee exemplaren van de DH 88 Comet meegenomen. De bekende rode “Grosvernor House” die de race van Londen naar Melboure in 1934 gewonnen heeft en een zwarte Black Magic, die ook meedeed. Deze haalde de eindstreep niet, bij een van de tussenstops waren de piloten genoodzaakt genoegen te nemen met diesel van een autobus en daar draaide de motor op stuk. Het toestel werd later aan Portugal verkocht. In 1979 werd het daar weer ontdekt en nu wordt het in Engeland gerestaureerd.

Rob de Bie uit Zuid Holland had wat interessants meegenomen: een 3-D print van een sportvliegtuigje de Euro-Enaer Eaglet. De Eaglet is een Chileens 2-persoons sportvliegtuigje, wat ooit in Den Helder gebouwd had moeten worden. Het bedrijf ging echter na de bouw van een prototype failliet. Het toestelletje is al bijzonder, nog vreemder is de manier waarop het gemaakt is: de onderdelen zijn uitgeprint door het bedrijf printapart.
Deze mensen printen 3-D modellen uit. Dit modelletje kostte ongeveer 70 dollar. Als je daar vervolgens weer afgietsels van maakt kan je je eigen modelbouwfabriekje starten.
De prints zijn letterlijk haarscherp: omdat gewerkt is met een teruggeschaalde CAD tekening zijn de vleugranden echt messcherp. Het is met deze techniek mogelijk om paneellijnen met een resolutie van 0,1 mm te maken. Het geheel kan met superlijm in elkaar geplakt worden.
Ook had hij een aantal rubberen mallen meegenomen. Deze waren voor vleugels van de Ryan Firebee, een onbemande drone die in Vietnam gebruik is. De mallen waren van rubber in verschillende gradaties soepelheid, doel was het beste mengsel voor eigen afgietsels te vinden.
Rob heeft een eigen website met een groot aantal bouwverslagen en ook veel links naar andere modelbouwers.

Peter Ibes had zoals zo vaak de grootste productie bij zich. Ster van de show was de Heinkel 59 van Special Hobby. Dit dubbeldeks Duitse watervliegtuig vloog in de Spaanse burgeroorlog, en is in Nederland ook bekend van de overval op Waalhaven in mei 1940.
Het toestel is bijna verfklaar. In deze staat is mooi te zien hoe de vele resin- en etchdelen, aangevuld met wat scratch werk, het model vervolmaken.
Verder had hij een Junkers Ju87A mee in de kleuren van het Condor legioen uit de Spaanse burgeroorlog, een Slowaakse Me 109 en een Belse Hurricane 1 van Fine Molds. Die laatste werd ook door onze bezoekers uit Vlaanderen zeer gewaardeerd.

Ik had mijn eerste model van 2009 meegenomen: een MiG 21 MF van een Pools eskader. Normaal gesproken bouw ik geen straaljagers, maar deze was wel erg aantrekkelijk.
Het toestel heeft een grote zwaardvis op de romp. De decals zijn van Albatros uit Mexico en waren erg goed te verwerken. Het toestel zelf is een opgewaardeerd KP model dat door MasterCraft uit Polen op de markt gebracht is. Het zou de beste MiG 21 MF op de markt zijn, maar ik was niet erg tevreden met het model met zijn vele krimpplekken en slecht sluitende cockpitkap; problemen waar ik niet echt een oplossing voor had. De volgende doos die ik bouw is gewoon weer een dubbeldekker.


Ieder jaar organiseert Coen ook een uitdaging of wedstrijd voor de bezoekers. Het ene jaar is dat modelbouw, het volgende jaar een ander soort opgave. Dit jaar was dat: samen een boekje maken over modelbouw. Helaas bleek dat IPMS-ers beter bouwen dan schrijven; er waren veel toezeggingen, maar weinig stukjes zijn ook aangeleverd. Het boekje is daarom voorlopig op de plank gelegd.

Komend jaar is er weer een bouwopgave. Ditmaal: bouw een toestel van Fokker. Dat lijkt me een uitdaging waar iedereen wel een eigen draai aan kan geven.

Coen, bedankt voor de ontvangst.

In februari is er wel karnaval maar geen regiodag. De volgende regiodag zal bij Peter Everard in Beek zijn. Dat is op zondag 29 maart. Vergeet voor die tijd niet een bezoekje aan Antwerpen te brengen!

Maarten van Ginkel

Foto’s: Maarten van Ginkel.

klik hier om de sfeerfoto's te bekijken
klik hier om de modellen te bekijken

klik hier voor de site van Rob de Bie

terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2009.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.