Foto's van George van Bergen -
SIG Spaanse Burgeroorlog
Er is een vrij goede museumwinkel, waar ik het geluk had vier delen van het blad 'Icare' te kunnen bemachtigen
die gewijd zijn aan resp. de Spaanse burgeroorlog (algemeen, republiekeinen, nationalisten) en aan Air France
tijdens het conflict, alles fraai geillustreerd met veel foto's die ik nog niet eerder had gezien.
Vanzelfsprekend staat zowel het aanbod van de winkel als de collectie nadrukkelijk in het teken van de rol
van Frankrijk in de luchtvaartgeschiedenis.
De collectie bestaat uit 5 delen: van het eerste begin tot en met WO 1, tussen de beide oorlogen in, WO 2,
post-45, en de ruimtevaart. Wegens tijdgebrek (ik moest voor het thuisfront cadeautjes kopen wat door een fikse
vertraging van de Thalys op de heenreis eerder niet kon) heb ik het deel ruimtevaart overgeslagen.
Een korte blik in die hal leert dat het er mooi en modern uitziet, druk, met veel uitgestalde objecten,
dus zeker de moeite waard voor een volgende keer.
Het zwaartepunt van de collectie ligt m.i. bij de eerste periode. Er wordt veel ruimte besteed aan
ballonvaart (Mongolfier e.d.) en de vroegste Franse luchtvaartpioniers, inclusief (replica's van?)
negentiende eeuwse en begin 20ste eeuwse vlieg-tuigen (deze naam mag hier letterlijk worden opgevat als
je de houtje-touwtje constructies ziet) en de ontwikkeling van vliegtuigmotoren.
Deze collectie gaat naadloos over in WO 1, waar een indrukwekkende hoeveelheid in zeer fraaie staat
verkerende en mooi uitgestalde toestellen van aanwezig zijn. Zelfs de gondel (met bewapening!)
van een zeppelin hebben ze er hangen en je kunt er doorheen lopen.
Dankzij de ballustrade die rondom in de hal loopt, kun je alle opgehangen toestellen ook van dichtbij
en bovenaf bewonderen. Er zijn een paar mooie life sized diorama's en ook veel uitleg over het verloop
van het conflict.
In een annex van deze hal is een gigantische collectie modellen, heel mooi en in diverse schalen, maar de
meeste zeer groot (1:32, 1:16?).
Helaas staan ze allemaal in grote -niet zo goed verlichte- vitrines, zodat je ze niet goed van dichtbij kunt
bekijken en foto's vanwege de flits moeilijk te maken zijn. Ik heb er een paar genomen van toestellen
uit mijn favoriete periode, jaren 20/30, je herkent ze wel.
Van deze hal naar de volgende loop je buitenom, waar de moderne jets staan (Mirage, Super Etendard, Saab Draken, Saab Lansen, T 33, Starfighter, Mig), de twee Ariane raketten en een planetarium (waar ik niet in geweest ben).
De volgende hal is gewijd aan de kleine luchtvaart en het interbellum, met als pronkstuk een recordvliegende
rode Breguet XIX. Je kunt van een aantal toestellen van deze jaren '30 dubbeldekkers bijzonder goed de motor-
en onderstelconstructie zien, wat voor een modelbouwer altijd bruikbare foto's oplevert.
Verder nog in het bijzonder vermeldenswaard voor de GCE 'fan' zijn de Autogiro en de DH Dragon.
De WO 2 hal is vergeleken bij de Britse collecties klein en eenvoudig, maar toont bijzondere Franse toestellen, zoals de Normandie Niemen Yak en een Marauder in Franse cocardes. De Polikarpov 153 vond ik bijzonder interessant evenals de Dewoitine 520.
Vervolgens is er een hal gewijd aan de eerste Franse straaljagers, experimentele toestellen enzovoort tot en met moderne Mirages. Er hangt een mooie Harvard met indrukwekkende raketpods onder de vleugels en er staat onder andere een mooie Kaasjager.
Tenslotte kun je nog twee Concordes (een van AF een van BA) van binnen bekijken, jammer dat ik zo'n vluchtje naar NY niet meer heb mogen meemaken...
George.
naar het archief 2008.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.