2008 Le Bourget Parijs

Foto's van George van Bergen -

SIG Spaanse Burgeroorlog


De entree
Ballon Montgolfier
Fokker D VII
Spad VII
Breguet 14
Potez 540
Dewoitine 510
Pionier
Morane 406
Yak Normandie Niemen
Polikarpov I-153
Morane Saulnier 230
Dragon Rapide
Cierva Autogiro
Potez Point de Question
Morane Saulnier 230

Het museum ligt bij (en vermoed ik op een oud deel van) Le Bourget. Boeiend om daar met OV te geraken, eerst de metro naar de eindhalte en dan een bus.
De entree van het museum zie je op afstand vanwege de drie Fouga Magisters in Patrouille de France kleuren en twee Ariane raketten die boven de bebouwing uitsteken. Het museum heeft zeker een Franse 'air' als je het vergelijkt met grote Britse luchtvaartmusea als Hendon of Duxford, d.w.z. grote delen (muv de peride t/m WO I, maar daarover later meer) zijn wat rommeliger en minder fraai gestoffeerd, er is geen restaurant (!) dus wie niet zelf eten of drinken heeft meegenomen moet buiten de deur wat zoeken (lekkere broodjes bij de bakker aan de overkant van de straat) en in veel hallen hangt nog nadrukkelijk de geur van olie en uitlaatgassen die bij de hangars van een actief vliegveld past.

Er is een vrij goede museumwinkel, waar ik het geluk had vier delen van het blad 'Icare' te kunnen bemachtigen die gewijd zijn aan resp. de Spaanse burgeroorlog (algemeen, republiekeinen, nationalisten) en aan Air France tijdens het conflict, alles fraai geillustreerd met veel foto's die ik nog niet eerder had gezien.
Vanzelfsprekend staat zowel het aanbod van de winkel als de collectie nadrukkelijk in het teken van de rol van Frankrijk in de luchtvaartgeschiedenis.

De collectie bestaat uit 5 delen: van het eerste begin tot en met WO 1, tussen de beide oorlogen in, WO 2, post-45, en de ruimtevaart. Wegens tijdgebrek (ik moest voor het thuisfront cadeautjes kopen wat door een fikse vertraging van de Thalys op de heenreis eerder niet kon) heb ik het deel ruimtevaart overgeslagen.
Een korte blik in die hal leert dat het er mooi en modern uitziet, druk, met veel uitgestalde objecten, dus zeker de moeite waard voor een volgende keer.

Het zwaartepunt van de collectie ligt m.i. bij de eerste periode. Er wordt veel ruimte besteed aan ballonvaart (Mongolfier e.d.) en de vroegste Franse luchtvaartpioniers, inclusief (replica's van?) negentiende eeuwse en begin 20ste eeuwse vlieg-tuigen (deze naam mag hier letterlijk worden opgevat als je de houtje-touwtje constructies ziet) en de ontwikkeling van vliegtuigmotoren.
Deze collectie gaat naadloos over in WO 1, waar een indrukwekkende hoeveelheid in zeer fraaie staat verkerende en mooi uitgestalde toestellen van aanwezig zijn. Zelfs de gondel (met bewapening!) van een zeppelin hebben ze er hangen en je kunt er doorheen lopen.
Dankzij de ballustrade die rondom in de hal loopt, kun je alle opgehangen toestellen ook van dichtbij en bovenaf bewonderen. Er zijn een paar mooie life sized diorama's en ook veel uitleg over het verloop van het conflict.

In een annex van deze hal is een gigantische collectie modellen, heel mooi en in diverse schalen, maar de meeste zeer groot (1:32, 1:16?).
Helaas staan ze allemaal in grote -niet zo goed verlichte- vitrines, zodat je ze niet goed van dichtbij kunt bekijken en foto's vanwege de flits moeilijk te maken zijn. Ik heb er een paar genomen van toestellen uit mijn favoriete periode, jaren 20/30, je herkent ze wel.

Van deze hal naar de volgende loop je buitenom, waar de moderne jets staan (Mirage, Super Etendard, Saab Draken, Saab Lansen, T 33, Starfighter, Mig), de twee Ariane raketten en een planetarium (waar ik niet in geweest ben).

De volgende hal is gewijd aan de kleine luchtvaart en het interbellum, met als pronkstuk een recordvliegende rode Breguet XIX. Je kunt van een aantal toestellen van deze jaren '30 dubbeldekkers bijzonder goed de motor- en onderstelconstructie zien, wat voor een modelbouwer altijd bruikbare foto's oplevert.
Verder nog in het bijzonder vermeldenswaard voor de GCE 'fan' zijn de Autogiro en de DH Dragon.

De WO 2 hal is vergeleken bij de Britse collecties klein en eenvoudig, maar toont bijzondere Franse toestellen, zoals de Normandie Niemen Yak en een Marauder in Franse cocardes. De Polikarpov 153 vond ik bijzonder interessant evenals de Dewoitine 520.

Vervolgens is er een hal gewijd aan de eerste Franse straaljagers, experimentele toestellen enzovoort tot en met moderne Mirages. Er hangt een mooie Harvard met indrukwekkende raketpods onder de vleugels en er staat onder andere een mooie Kaasjager.

Tenslotte kun je nog twee Concordes (een van AF een van BA) van binnen bekijken, jammer dat ik zo'n vluchtje naar NY niet meer heb mogen meemaken...

George.

naar het archief 2008.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.