Natuurlijk waren er ook gebouwde modellen:
Ton had een Messerschmitt Me 35 van Huma gebouwd in een
uitvoering van een Duitse vliegclub met een mooie blauwe sunburst op de
vleugels. Ook had hij een Piaski HUP-2 helikopter, een Chetvezikov SPC Hidro
(als je wil weten wat dat is moet je het museum eens bezoeken) en voor het
Airfix-gevoel de Grumann J4F Widgeon. Helaas is de kwaliteit van deze
heruitgegeven doos niet zo goed.
Peter Ibes had weer eens flink uitgehaald en een grote
hoeveelheid bijzondere vliegtuigen meegenomen. Zo had hij een Potez 621, een
Frans passagiersvliegtuig uit de dertiger jaren, gebouwd uit een Heller Potez
bommenwerper met zelfgebouwde romp.
Erg bijzonder was ook het vac-formmodel van
de Savoia Marchetti SM 87, een watervliegtuig. Net als de Potez was dat een
prijswinnaar in Antwerpen. Verder had hij een Heinkel He 60 uit de Spaanse burgeroorlog,
een P 47 D van de Dominicaanse republiek, een Curtiss XP-40 Q, de laatste
ontwikkeling uit de beroemde Curtiss Warhawk en voor de afwisseling een ZIL 151
vrachtwagen (kit van Trumpeter).
Ger Liebregts had zich voornamelijk met de grondtroepen
beziggehouden. In 1/48 waren dat een Cadillac Staff-car, een 6 x 6 GMC truck,
een Sherman M4A3-E8 (er was een determinatie-specialist aanwezig!) en een A-10
meegenomen.
Hans Oostendorp was flink opgeschoten met zijn oversized
JU-52, de kleuren zaten er op, mogelijk is die nog voor de jaarwisseling af!
Ik had zelf een Australische Ca-13 Boomerang meegenomen, met
een deel van de transfers vervangen door die van het high-tech merk Esci. Het
is wel triest dat een half vergeeld vel twintig jaar oude transfers beter is
dan wat Airfix onder Humbrol in de dozen stopte. Hopelijk gaat Hornby dit beter
doen.
Jan Giesbers had de eerste exemplaren van een gloednieuw
setje resin Nederlandse soldaten uit 1940 meegenomen. Passen prima bij de
voertuigen die hij produceert.
Jan had ook een leuke puzzel bij zich. Op de Nationals had
hij een hele doos Nederlandse vliegtuigmodellen uit de LVA periode gekocht. Die
konden we mooi met z’n allen identificeren en bedenken van welke kit ze
afgeleid waren. Opvallend waren de uit een Hawker Fury verbouwde Fokker D XVII
en de Fokker C-X uit een Hawker Demon. Van een C-X ontbreekt trouwens nog een
goed spuitgietmodel, maar hopelijk komt AZ hier over niet al te lange tijd mee
uit.
Van Mario zelf was er natuurlijk ook het een en ander te bewonderen, waaronder een
heel fijn gedetailleerde paard en wagen. De fabrikant van dit eenmalige kitje is helaas onbekend.
Mario’s moeder Elisabeth was druk in de weer met de
fotocamera en voorzag tussendoor ook nog eens iedereen van koffie, soep en
broodjes.
Mario, bedankt voor de ontvangst.
In december is er vanwege de feestdagen geen regiodag. De
eerste regiodag in 2009 zal de nieuwjaarsbijeenkomst bij Flash in Eindhoven
zijn. Dat is op 11 januari 2009.
Maarten van Ginkel
Foto’s: Maarten van Ginkel, Mario Wens en Elisabeth van Eck.
klik hier om de sfeer opnames te bekijken
klik hier om de modellen te bekijken
terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2008.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.