Verslag van de regiodag op 16 november

bij Mario Wens in Nijmegen.

Het was zondag de 16e iets minder druk dan anders bij Mario, misschien omdat het dit jaar samenviel met de Britse Nationals in Telford. Een gestaag binnendruppelende stroom gasten zorgde toch telkens voor afwisseling.

Daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om door Mario’s collectie te grasduinen en de verhalen te horen achter de voorwerpen in het Airfix museum.

Ton Meijer had museumwinkel “het lamme vleugeltje” in het trapgat laten crashen: een aantal sinaasappeldozen met kapotte en overtollige modellen, waar mogelijk net dat onderdeeltje van af te slopen is dat je laatste bouwwerk af kan maken.

Natuurlijk waren er ook gebouwde modellen:

Ton had een Messerschmitt Me 35 van Huma gebouwd in een uitvoering van een Duitse vliegclub met een mooie blauwe sunburst op de vleugels. Ook had hij een Piaski HUP-2 helikopter, een Chetvezikov SPC Hidro (als je wil weten wat dat is moet je het museum eens bezoeken) en voor het Airfix-gevoel de Grumann J4F Widgeon. Helaas is de kwaliteit van deze heruitgegeven doos niet zo goed.
Peter Ibes had weer eens flink uitgehaald en een grote hoeveelheid bijzondere vliegtuigen meegenomen. Zo had hij een Potez 621, een Frans passagiersvliegtuig uit de dertiger jaren, gebouwd uit een Heller Potez bommenwerper met zelfgebouwde romp.
Erg bijzonder was ook het vac-formmodel van de Savoia Marchetti SM 87, een watervliegtuig. Net als de Potez was dat een prijswinnaar in Antwerpen. Verder had hij een Heinkel He 60 uit de Spaanse burgeroorlog, een P 47 D van de Dominicaanse republiek, een Curtiss XP-40 Q, de laatste ontwikkeling uit de beroemde Curtiss Warhawk en voor de afwisseling een ZIL 151 vrachtwagen (kit van Trumpeter).
Ger Liebregts had zich voornamelijk met de grondtroepen beziggehouden. In 1/48 waren dat een Cadillac Staff-car, een 6 x 6 GMC truck, een Sherman M4A3-E8 (er was een determinatie-specialist aanwezig!) en een A-10 meegenomen.
Hans Oostendorp was flink opgeschoten met zijn oversized JU-52, de kleuren zaten er op, mogelijk is die nog voor de jaarwisseling af!

Ik had zelf een Australische Ca-13 Boomerang meegenomen, met een deel van de transfers vervangen door die van het high-tech merk Esci. Het is wel triest dat een half vergeeld vel twintig jaar oude transfers beter is dan wat Airfix onder Humbrol in de dozen stopte. Hopelijk gaat Hornby dit beter doen.
Jan Giesbers had de eerste exemplaren van een gloednieuw setje resin Nederlandse soldaten uit 1940 meegenomen. Passen prima bij de voertuigen die hij produceert.

Jan had ook een leuke puzzel bij zich. Op de Nationals had hij een hele doos Nederlandse vliegtuigmodellen uit de LVA periode gekocht. Die konden we mooi met z’n allen identificeren en bedenken van welke kit ze afgeleid waren. Opvallend waren de uit een Hawker Fury verbouwde Fokker D XVII en de Fokker C-X uit een Hawker Demon. Van een C-X ontbreekt trouwens nog een goed spuitgietmodel, maar hopelijk komt AZ hier over niet al te lange tijd mee uit.

Van Mario zelf was er natuurlijk ook het een en ander te bewonderen, waaronder een heel fijn gedetailleerde paard en wagen. De fabrikant van dit eenmalige kitje is helaas onbekend.

Mario’s moeder Elisabeth  was druk in de weer met de fotocamera en voorzag tussendoor ook nog eens iedereen van koffie, soep en broodjes.

Mario, bedankt voor de ontvangst.

In december is er vanwege de feestdagen geen regiodag. De eerste regiodag in 2009 zal de nieuwjaarsbijeenkomst bij Flash in Eindhoven zijn. Dat is op 11 januari 2009.

Maarten van Ginkel

Foto’s: Maarten van Ginkel, Mario Wens en Elisabeth van Eck.

klik hier om de sfeer opnames te bekijken
klik hier om de modellen te bekijken

terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2008.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.