Op de laatste zondag van mei hadden we een bijeenkomst in het zuiden van de Regio zuid. Een tiental modelbouwers hadden de gestremde tunnels op de A-73 en de Starfighter op de Napoleonsbaan weten te vermijden en waren naar Peter Everhard gekomen.
Met z’n tienen dronken we ongelofelijke sloten koffie, Peter bleef maar zetten (bedankt!), tot het tijd werd voor andere Limburgse dranken. De showtafel zag er dit keer weer eens heel anders uit dan doorsnee. Zeker in het begin toen figuren en voertuigen de hoofdmoot vormden.
Mario had naast Polleke en een groot deel van de gasten, ook een Romeinse Testudo meegenomen. Dat is een eenheid soldaten die met hun schilden en gepantserde groep vormen. Welbekend van Asterix natuurlijk.
Ik had als aanvulling op dat oude pantserwerk twee krijgsolifanten meegenomen. De een van de bekende heerser Pyrrus (van de Pyrrus-overwinning), de ander van de iets minder bekende opvolger van Alexander, Antiochus 1. Zowel de Testudo als de oorlogsolifanten zijn erg mooi vormgegeven modellen van Zvezda.
Peter Everhard zette een aantal wagens en kanonnen uit de periode van de Amerikaanse burgeroorlog op tafel. Ger Liebregts had zijn fascinatie voor de eerste wereldoorlog (en vooral de modder uit die periode) vorm gegeven met een MAC Bulldog vrachtwagen en een Mark IV “Male” tank van Emhar.
Nog een mooie tip van Ger: gebruik een stokje zoethout als je een boomstam voor een diorama nodig hebt. Het splintert lekker en geeft een mooi schaaleffect.
Hans Oostendorp had een flink aantal Matchbox modellen meegenomen. Deze modellen hebben historische waarde: ze hebben geruime tijd als lokkertje in de etalage van modelbouwwinkel Wentink gestaan. Het is erg leuk dat Revell deze modellen met hun dioramaplaatjes weer uitbrengt. Hans had dit keer de Char-B en Renault, twee Stuarts (Honeys), een Sdkfz 251 en een Puma bij zich. Ton Meijer had de nieuwste aanwinst van zijn museum meegenomen; een echte McDonnel Phantom-1 van MPM.
Met de komst van Peter Ibes nam het aantal vliegtuigen exponentieel toe. Zoals gebruikelijk had hij een enorme productie bij zich, waarbij natuurlijk de vac-form van een obscuur Italiaans verkeersvliegtuig niet ontbrak. Dit keer was het een Savioa Marchetti Sm 87 drijvervliegtuig. Het model is van Broplan en bevat naast de vellen vac-form plastic een aantal goed gegoten raampjes met kleine onderdelen, zoals de stoelen van de piloten. Het interieur van de vracht/passagierscabine ontbreekt echter, dus dat zal Peter uit scratch bouwen.
Verder had Peter een Roemeense Hurricane-1, een Roemeense Henschel 129, een Roemeense Heinkel 114 (de kit van Mach is volgens Peter geen aanrader, en dat wil wat zeggen!), een Belse Fiat Cr 42 en Gladiator, een Tsjechische Me 109 en een Bell Airacobra in de na-oorlogse race uitvoering van het Bell team. Al met al weer een zeer divers en kleurrijk geheel.
Voldoende gespreksstof dus, al hadden we de showtafel niet nodig om de dag vol te praten.
Godfried vond als volleerd archeoloog een historisch werkje over het vliegveld Keent in de boekenkast van Peter. Hij is in zijn werk juist bezig de vondstmeldingen van opgravingen aldaar te doen. Het blijkt dat je geen wrakken nodig hebt om de vraag te beantwoorden of er Engelsen of Amerikanen op een vliegveld hebben gezeten. Het volstaat om naar de drankflessen te kijken. Keent had met whisky, gin en slechts één champagnefles een duidelijk Engelse bezetting.
Het was een geslaagde dag, bedankt voor de ontvangst Peter!
Maarten van Ginkel.
Verslag: | Maarten van Ginkel |
Foto's: | Maarten van Ginkel en Mario Wens |
klik hier om de sfeer opnames te bekijken
klik hier om de modellen te bekijken
terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2008.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.